På gården, som lå ved vandet, havde hun haft en udsigt ud over Lyø Krog, med
Lyø liggende helt ude i horisonten. Fra det nye hus hedder udsigten Helnæs med småøerne
Vigø og Illum drysset ud foran.
Fra Kakkelovnen henne i hjørnet kom lidt varme, men også mærkelige lyde som syden og
Sejl i håndlavet papir og pil
60 x 70 cm
Edel Østergaard
siven. Det var de våde tørv, som Smed Peter havde bjerget sig, der nu lå i kakkelovnen
og tøede op. Fra køkkenet kom også sære lyde og af og til en særlig lugt. Smed Peter
var minkavler blandt meget andet., og det kunne hænde, at en sølvgrå tæve fik hoste
eller ligefrem brystsyge og så kom til hægterne inde i varmen i køkkenskabet.”
Det satte i første omgang Edel Østergaard i gang med at lave papir sammen med eleverne på friskolen ”Enghaveskolen”. Her lavede de papir af så vidt forskellige materialer som genbrugspapir, græs, siv og blomster. - ”Ja, alt muligt kom i spil, og der var uendelig mange muligheder både materialemæssigt og også idemæssigt.”
Først i 1300 tallet kom det håndlavede papir til i Europa . I Danmark blev det dengang
fremstillet af hør- og bomuldsklude. Men det var først i i starten af 1800 tallet at
man fandt ud af at bruge træ, som i dag er det anvendte materiale ved industrielt
Udsnit af vægbillede, Edel Østergaard
fremstillet papir. Anvendelsen af træ skete ved et tilfælde. En tysk præst opdagede,
hvordan en hveps først tyggede træ og derefter blandede det med spyt og brugte det til
at bygge sit hvepsebo. Men selv efter den opdagelse er der rigtig mange mennesker,
der glæder sig over et smukt og velstruktureret hjemmegjort stykke papir efter kineserens
princip.
Med samme interesse og fornøjelse laver Edel Østergaard papir i dag. Hun anvender helst plantefibre fra bananpalmen, bambus og hør, men hun bruger også halvfabrikata fra busken dafne, som er kendt for sin fiberrige bark. Dafneplantens bark er blandt andet med til at give en smuk struktur til de skønne sejl, hun laver af papir og pil.
På gården foregik det i køkkenet, hvor jeg altid havde den inspirerende udsigt over
vandet til Lyø. Jeg har indtil nu slidt flere blendere op, og det bliver jeg ved med.
Alt efter hvad jeg skal anvende det til, kan papiret jeg fremstiller være tykt eller
Collage
40 x 50 cm
Edel Østergaard
tyndt, sart og skrøbeligt, og enormt stærkt. Men efter 15 år med papir har jeg kun
været omkring en lille del af, hvad man kan med papir. Som tidligere nævnt er jeg i
øjeblikket meget optaget af papir og pil. Det klæ’r hinanden, synes jeg,. Men ellers
finder jeg til enhver tid, at det er spændende at lave collager, hvor jeg kan komponere
og spille på sammensætning af papirtyper og farver.”
Hun nævner godt nok, at hun ikke regner sig selv som
kunstner, men derimod mere som kunsthåndværker. På os virker det beskedent, for det
er tydeligt, at det med ideer, komposition, farvesammensætning og for sejlenes
vedkommende dynamik har hun meget styr på. Og hendes mange forskellige udgaver
af gedigent og smukt papir vidner om godt håndværk. Her har vi at gøre med en dygtig
papir- og billedmager.