Nina Lund - Pottemager

Nina Lund
Nina Lund
Hvis man kører vestpå fra Horsens ad landevej 185 indtil cirka 2½ km vest for Nørre Snede og drejer til venstre ad Nr. 176, vises der en god kilometer ude af til venstre mod Hedegård. Landsbyen Hedegård er ikke nogen storhed. Alligevel har den både en kendt glaskunstner og to kendte keramikere at vise frem.

Pottemager Nina Lund og hendes mand keramiker Jean-Francois Thierion etablerede sig i 1998 med ”Keramikværkstedet” i den gamle insulinfabrik. Den blev oprindelig opført som mejeri for omegnens landmænd i 1914, hvorefter Novo Nordisk overtog den i 1952 og fremstillede insulin helt frem til starten af 1970’erne. Herefter har der været stille i det gamle mejeri i 25 år, inden de to unge keramikere faldt for de faldefærdige bygninger, som de kunne se mange fremtidsmuligheder i. Og det er da lidt pudsigt at tænke på, at der igen efter over 2000 år fremstilles ting af ler på denne egn. Ved en udgravning af en stor gravplads lige umiddelbart syd for Hedegård fandt arkæologerne fra Horsens Museum i 1986 blandt meget andet flotte kar og krukker i ler. De kunne dateres tilbage til ældre jernalder, der tæller perioden fra 500 f. kr. til 400 år e. kr.

Nina Lund stod i mesterlære hos Atelier Bottani-Dechaud i La Borne, Frankrig, mens den teoretiske del af uddannelsen foregik på Håndværkerskolen i Sønderborg. Det var også her hun fik udstedt sit svendebrev i 1997. La Borne er en lille fransk landsby, som ligger cirka 250 km syd for Paris. Den Løgkrukke, Nina Lund
Løgkrukke, Nina Lund
har siden 1400 tallet været centrum for fremstilling af stentøj brændt i træfyrede ovne. Nina Lund er lidt stolt af at være pottemager, for blandt fagfolk regnes det for at være et ædelt håndværk - - en meget teknisk uddannelse, som kræver års træning og indgående kendskab til lerets væsen og beskaffenhed.

Når pottemageren Nina Lund sidder ved sin drejeskive, opfatter hun de ting hun får drejet som en form for sprog, som er hendes specifikke udtryk. Hun har ofte oplevet, at de har kunnet sidde flere kendte, professionelle pottemagere med ønsket om at dreje den samme vase, men med deres veltrænede øjne, kan de alligevel tydeligt se de små forskelle på vaserne, som kendetegner den enkelte pottemager. Det er endda muligt for dem præcist at udpege hvilken vase, der er drejet af hvilken person.

Nina Lunds produktion består for en stor dels vedkommende af drejede emner, som kan bruges i den daglige husholdning. Det skal være stentøj, som kan tåle at bruges til daglig. Hun elsker selv at lave mad og tænker herigennem meget funktionelt på anvendeligheden af de keramiske arbejder. Det ville glæde hende at se sine keramiske brugsting som et mere udbredt personligt og håndværkspræget alternativ til den hvide porcelænskultur. Alene borddækningen med hendes festlige, hyggelige og livlige keramiske tallerkener, skåle og fade og så et par af de glade lysestager ville blive et helt andet middagsbord. Desuden er der praktiske fordele ved at bruge stentøj, som er brændt op til 1300 grader, for det kan nemt klare turen både i ovnen Krukke med hank, Nina Lund
Krukke med hank, Nina Lund
og mikrobølgeovnen og så kan det stilles direkte ind på det i forvejen festlige middagsbord og være med til at pynte op.

En af de gode oplevelser for Nina Lund ved at stå i lære i Frankrig var at se de franske kokke og husmødres indstilling til keramik. Der er altid et righoldigt udvalg af keramik i det franske køkken, og det bliver brugt meget. Det er ikke beregnet til pynt, men de bruger det indtil det går i stykker, og så går de bare ud og købte noget nyt. Derfor glæder det Nina Lund meget, når hun herhjemme i Danmark sælger et sæt kopper og underkopper til en ganske almindelig familie og erfarer, at det bliver brugt flittigt. Nu bliver man altså også glad og i godt humør af at se på Nina Lunds keramik. Det kan være krus, tekopper og tekander, tallerkener, skåle og fade i lyse, glade farver. Det er anderledes og hyggelige ting, tit i lyse og venlige farver, dekoreret med ”leopardpletter”, fantasifulde mønstre, små glade fisk og andre figurer som fx unyttige fugle. ”Jeg kan godt lide lidt pynt og pjank. Det må gerne kunne ses, at det er en pige, der har lavet det - og det er det jo”, siger Nina Lund.

Ligesom manden Jean-Francois Thierion bruger Nina Lund udelukkende den hvide stentøjsler, men her hører så også al sammenligning op. De to Krukke med grønne frugter, Nina Lund
Krukke med grønne frugter
Nina Lund
kunstnere arbejder på alle måder meget forskelligt. Hvor Nina Lund som fortalt næsten udelukkende arbejder i mindre enheder og gerne med krummelurer og figurer i glade farver og ender op med en klar glasur, består Jean-Francois Thierion produktion af meget store fade og krukker i forholdsvis få , stille og matte farver. Efter at have drejet det ønskede antal emner i den hvide ler, stiller Nina Lund dem til en kontrolleret tørring. Når tingene er tørre, dekoreres de med begitning i forskellige lyse farver samt kontrastfarven sort. Fagligt kalder hun det at begitte på tør skærv. Efter dekoreringen skal emnerne forglødes i ovnen. Det sker ved 1000 grader. Herefter påføres en klar glasur, som efterfølges af den afsluttende stentøjsbrænding op til cirka 1300 grader. Lidt overraskende er det at høre, at i perioden fra starten af arbejdet med drejning i det bløde ler og frem til det færdige stentøj, sker der et svind i materialet på hele 14%. Det svarer til en syvendedel, hvilket vil sige, at hvis hun skal lave en tallerken på 24 cm, så skal udgangspunktet være 28 cm! Men med den højtemperære slutbrænding kan hun også glæde alle køkkenskrivere med, at det kan klare både ovne, mikrobølgeovne, frysere og opvaskemaskiner.

Nina Lund nyder at arbejde i det gamle mejeri, hvor der er dejlig højt til loftet. Hun sidder og drejer oppe på den repos, hvor mælkejungerne i sin tid skramlende kurede hen ad metalgulvet. Her har hun en skøn udsigt til Hedegårds flade landskab, som bidrager med en egen skønhed vekslende med vejrtyperne. Ind imellem er der også stunder til at tænke på de første succesrige år siden satsningen på købet af insulinfabrikken i 1998. Både hun og hendes mand kan glæde sig over at være faldet godt til i Hedegård, 2 dejlige børn og masser at lave. Hovedparten af Nina Lunds produktion eksporteres til Sverige og især Norge, som sætter pris på hendes høje kvalitet og hyggelige stil.


Nina Lund
Keramikværkstedet
Hedegårdvej 13, DK-7361 Ejstrupholm
Tel.: (45) 75 77 36 86 - Fax.: (45) 75 77 36 85

E-mail