Nurith Lumer-Klabbers er israeler. Hun er født og opvokset i Jerusalem og rejste som 28-årig i 1983 til Danmark og bosatte sig her.
At det lige netop blev i et meget stille område blandt danske gravhøje er ikke nogen
tilfældighed: "Opvæksten i Jerusalem har givet mig en følsomhed for kulturhistorie
og den menneskelige manifestation. I Jerusalem voksede jeg op i et tæt forhold til
Siv til papir
blyanttegning
Nurith
Lumer-Klabbers
begreber som historie, arkæologi, religion, mennesket, krig og fred", fortæller hun og fortsætter.
Nurith Lumer-Klabbers opvækst i Israel har været stærkt præget af den altid meget spændte politiske situation. Her stod liv og død altid på opslagstavlen, og sindet var præget af vrede og sorg, utryghed og håbløshed samt stress og angst. Mens andre gik i skole eller foretog sig andet, tog hun helst ud i naturen, men også ind til byen og tegnede så godt som hver eneste dag. Hun oplevede ofte dagene fyldt med kontraster, for mens helikopterne larmende fløj over hovedet på hende, kunne hun sidde ude i det fri og prøve at finde ro til at tegne oliventræer og de smukke landskaber som omgav dem.
Sad hun inde i Jerusalem, spekulerede hun over, hvordan det kunne være, at hun elskede
denne by så højt. Og det på trods af at den altid var fyldt med stridigheder. "I mine
billeder prøvede jeg at udtrykke den stemning, jeg befandt mig i. Samle mig om at
formidle den energi, jeg kunne mærke. Den var på en gang en blanding af liv og død,
Gyde med buer
blyanttegning
Nurith Lumer-Klabbers
had og tilgivelse og fortid og nutid. Fremtiden derimod virkede rimelig diffus, men
lige netop den følelse bevirkede, at jeg kunne mærke øjeblikket, nuet og livet så intenst."
Og kunstnerisk må man sige, at Nurith Lumer-Klabbers har etableret sig både synligt og stærkt. Hun er tydeligvis af natur et meget aktivt og udadvendt kunstnerisk menneske, som gennem cirka 25 år har gennemført en utrolig udstillingsaktivitet. Det har blandt andet givet sig udtryk i usædvanlige udstillinger i både Danmark, Israel og Tyskland med basis i flotte legater. I Stengalleriet er vi bl.a. faldet for hendes enorme evne til at beskrive de fine og næsten usynlige overgange mellem mørket og lyset, som naturen ofte på en meget fin måde er rig på. I billedet "Mellem himlen og jorden" føler man virkelig et fantastisk lys strømme ind i billedet.
Billederne, hvor de største var 244 cm x 122 cm, blev bl.a. udstillet i året 2000 på en separat udstilling på KunstCentret Silkeborg Bad.
En anden væsentlig udstilling blev til på opfordring af og i samarbejde med udstillingsleder Henry Buul på Mikkelberg - Center for Nordisk Kunst, som ligger i nærheden af Husum i Nordtyskland. Udstillingstemaet skulle være grænser og den blev til i oktober 2006 med titlen "Grænser i Tegning, Tekstil og Lyrik" og økonomisk støttet af Grænseforeningen.
"Et stort emne og meget aktuelt i vores globaliseringsproces. Fra geografiske og nationale grænser til personlige grænser. Grænser mellem mennesket og universet, himlen og jorden. Grænsen mellem det sorte og hvide, stregen og fladen. Personligt har jeg emnet tæt inde på livet. Jeg har på min egen krop oplevet, hvordan grænser bliver ændret ved krig og ved fredelige aftaler. Jeg har i tidens løb flyttet mange fysiske og psykiske grænser og gik meget helhjertet ind i denne formidlende kreative proces."
"De fleste af hendes billeder er abstrakte, i høj grad ekspressive, med stående kontraster mellem sort og hvidt, men også med et væld af grå nuancer og udført med en teknisk ekvilibrisme, der spænder brugen af materialet til bristepunktet. Det er stregen og fladen der interesserer hende, grænserne mellem mørkt og lyst, mellem billede og rum, og mellem liv og død, hvilket også en serie af hendes billeder hedder. Der synes i hendes værker at gemme sig udefinerbare fortolkninger af menneskets måde at forvalte vores arv og muligheder på."
Nurith Lumer-Klabbers
Mellem liv og død, blyanttegning